İstanbul Modern, 7-12 yaş grubundan çocuklar için hafta içi her gün sabah 10.00-12.00 saatlerinde müze uzmanlarının yönetiminde düzenlenen atölye çalışmaları ve öğleden sonra 13.00-16.00 saatlerinde sanatçı atölyeleri düzenliyor. 4-6 yaş grubundaki çocuklar ise program kapsamında sabah 10.30-12.30 saatlerinde sanatçı atölyelerine katılabiliyor.
11 Temmuz - 26 Ağustos tarihleri arasında düzenlenen yaz sanat atölyelerinde çocuklar, hem yaratıcılıklarının sınırlarını zorlayacak hem de birçok sanatı farklı pratiklerle uygulama şansı elde edecek. Yaz sanat atölyelerinde günlük veya haftalık kayıt yaptırmak mümkün.
Etkinliklerden bazıları ise şöyle:
Yaz Sanat Atölyeleri (4-6 Yaş)
ASENA AKAN İLE MÜZİK ATÖLYESİ
Ses Atölyesi
Ses dünyasının kapısını aralayan bu atölye çalışması çocukları, çevremizde bulunan sesleri keşfetmeye ve sesler üzerine hayaller kurmaya davet ediyor. Atölye çalışması, sokaklarda duyduğumuz seslerin neler olabileceğinin tahmin edilmesi, mutfağımızda ya da evimizin herhangi bir yerinde sıkça karşılaştığımız seslerin nasıl oluştuklarının keşfedilmesi ve taklit edilmesiyle ilişkili oyunlarla başlıyor. Ardından çocuklar seslerin hissettirdikleri duyguları tanımlıyor ve duygularını seçtikleri nesnelerle sesler üreterek ifade ediyorlar. Atölye, çocukların bir müzik parçası oluşturmaları ile tamamlanıyor.
Doğaçlama müzik atölyesi
Farklı müzik tarzlarına ait, çeşitli enstrümanlar ile üretilmiş parçaların dinlenmesi ile başlayan atölye çalışması, cazın ruhu “doğaçlamanın” keşfedilmesi ile devam ediyor. Müzikal ifadelerinin, çizdikleri resimler ve boyama etkinlikleriyle destekleneceği programın ikinci adımında çocuklar, atölyede kendilerine enstrümanlar seçiyor, bu enstrümanlar ile doğaçlamalar üretiyorlar. Program üretilen şarkıların resmedilmesiyle tamamlanıyor.
ELÇİN EKİNCİ İLE SANAT ATÖLYELERİ
Heykel Atölyesi
Bu atölye çalışmasında çocuklar seramik hamuru ile figürler üretiyor. Sevdikleri hayvanların bedenlerinden yola çıkararak onları en çok etkileyen özellikleri, tek bir bedende bir araya getiren fantastik figürler yaratıyorlar. Çocuklar oluşturdukları bu çalışmaları boyayarak programı tamamlıyor.
Renkler ve Sevimli Kahramanlar
Bu atölye çalışması ana renkleri, ara renkleri ve karşıt renkleri kullanmak ve yeni renkler üretmekle ilişkili eğlenceli bir serüven. Çocuklar bu atölye çalışmasına, onlar için önceden hazırlanmış farklı geometrik biçimler üzerinde boyamalar yaparak başlıyor. Rengin sıcaklığı ve hissettirdikleri üzerine sohbetler ediyorlar. Ardından boyadıkları yüzeyler üzerine çizimler yapıyor ve yüzeyleri birleştirerek renk çalışmalarını, atölyenin ardından yanlarında götürebildikleri sevimli kahramanlara dönüştürüyorlar.
Yaz Sanat Atölyeleri (7-12 Yaş)
BAGER AKBAY İLE BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ VE SANAT
Masal Makinası
Programa yanlarında bir adet masal kitabı ile katılan çocuklar, atölyede sanatçı Bager Akbay ile buluşarak ilk adımda, sanatçının onlar için hayal ettiği bir masalın giriş bölümünü dinliyorlar. Masal kahramanı olan Deniz’in masal yazan bir makine yapmaya karar verdiği bu giriş bölümünün ardından masalın nasıl sonuçlandığını hayal ediyor, kahramanın amacına ulaşıp ulaşmadığını, ulaştıysa nasıl masal yazan bir makina üretilebileceğini sorguluyorlar. Atölye çalışması çocukların yanlarında getirdikleri masal kitaplarındaki masalları oluşturan malzemeyi, kelimeleri incelemeleri ile devam ediyor. Çocuklar kelimeleri, kelime yapılarını deneysel uygulamalarla farklı biçimlerde bir araya getiren bir bilgisayar yazılımı ve yeni masallar üreten bir masal makinasını kullanarak kendilerine yeni masallar yaratıyor. Program dilbilimci Vladimir Propp'un "Masalın Biçimbilimi" kitabından yola çıkarak tasarlanmıştır. Atölyede, çocukların masallara başka bir açıdan bakmaları ve kendi masallarını oluşturmaları için teknoloji temelli bir yapı kurmaları hedeflenir.
Şair Robot Deniz Yılmaz
Program çocukları şiir yazan bir robot ile çalışmaya davet ediyor. Çocuklar atölye çalışmasına kelimelerini raslantısal olarak belirledikleri şiirler üreterek ve raslantının şiirlerine etkilerini değerlendirerek başlıyor. Programın ikinci adımı ise uzun metinlerden yola çıkılarak, şiir üreticileri tasarlamanın mümkün olup olmadığını araştırmak. Çocuklar bilgisayar ve diğer teknolojik malzemelerle olanakları değerlendiriyor. Program, sanatçının tasarımı olan şair robot Deniz Yılmaz’ın çocukların herbirine ilk defa yazılmış bir şiiri hazırlaması ile tamamlanıyor. Tristan Tzara’nın Dadaist Şiir’inden esinlenilerek tasarlanan program, çocuklara soru işaretleriyle dolu eğlenceli bir kapı aralıyor.
Hareketli Oyunlar Atölyesi
Bir robot bizim için bir oyun hazırlayabilir mi? Oyunun kurallarını kim belirler? Oyundaki stratejileri ön görebilir mi? Bu atölye çalışması çeşitli yönlendirmeler üreten bir robotun, ürettiği bu yönlendirmelerin çocuklar tarafından uygulanması ile başlıyor. Ardından çocuklar basit programlar kullanarak fiziksel olarak oynanacak bir oyunun adımlarını ve bilgisayarın üreteceği yönlendirmelerin kombinasyonlarının yazılımlarını hazırlıyor.
Dijital Sesler Atölyesi
Atölye, farklı seslerin bir arada kullanımı ile oluşan olası kombinasyonlarının ön görülmesine ve tekrarlarıyla oluşan ritimleri keşfetmeye ilişkin deneysel bir çalışmadır. Atölyede çocuklar sesleri belirliyor, sesleri belirli frekanslarla tanımlıyor, ses tekrarları oluşturuyor ve tüm bu yapıları raslantısal olarak kombine eden basit bir yazılım hazırlıyor. Programın sonunda oluşan bu ses evreninin değerlendirilmesi ile atölye çalışması tamamlanıyor.
EKİN SAÇLIOĞLU İLE ÇAĞDAŞ SANAT ATÖLYESİ
Duvardaki Hikayeler
Çocuklar atölye çalışmasına, kura çekerek edindikleri belli sayıdaki imajla başlıyor. Her çocuk eşit sayıda imgeye sahip olarak görsel bir hikaye kurguluyor. İmajların bir kısmı kullanıma hazır olacaktır, bir kısmı ise kalıplar kullanılarak, keserek boyanarak, dönüştürülerek çocuklar tarafından hazırlanacaktır. Hazırlanan imgelerle çocuklar, duvara yapıştırılmış büyük kağıtlar üzerinde, kurgusal ve görsel bir hikaye oluşturarak atölye çalışmasını tamamlıyor.
Dönüşen Nesneler
Belki bir yaprak bir canavarın gövdesi olacak, belki de bir ceviz bir kaplumbağa sırtına dönüşecek, ya da bir kerpeten fotoğrafı bir timsahın ağzı haline gelecek... Bu atölye çalışmasında kimi ufak objelerden, doğada bulunan organik nesnelerden ya da bazı görsellerden yola çıkılarak, hayal gücüne dayanan çalışmalar gerçekleştiriliyor. Çocuklar, bu verili objelerin özelliklerinden faydalanarak, onlara eklemeler yaparak ve onları dönüştürerek yeni imgelere ve formlara ulaşıyor. Hayal gücünün yardımı ile sıradan nesneler, sıradışı ve sanatsal olana dönüşüyor.
Kolajdan Masklar
Bu atölye çalışmasında çocuklar dokulu kağıtları, renkli şeffaf kağıtları, asetatları ve dergilerden kesilmiş hazır imajları katmanlar oluşturarak bir araya getiriyor ve portreler ya da kendileri için masklar hazırlıyor. Şeffaf malzemenin farklı katmanları göstermesi ile çalışma zenginleşiyor. Çocuklar, farklı renkler ve desenleri üst üste getirerek ürettikleri bu sıradışı masklar ile atölyeden ayrılıyor.
Daha fazla bilgiye egitim@istanbulmodern.org adresinden ulaşabilirsiniz.