İYİ HİSSET - BESLENME

Hangi takviyeleri ne zaman, nasıl kullanmalıyız?

Sadece hasta olunduğu zaman değil, bütünsel sağlığı korumak için de en iyi önleyici tıp yaklaşımlarından biri olan takviyeleri doğru şekilde kullanmak çok önemli. En doğru zamanda, en doğru eşlikçi gıdalarla aldığınız takviyeler; sağlığınızı en üst seviyeye taşımanıza yardımcı olur. Diyetisyen Esra Akar, hangi takviyeleri ne zaman ve nasıl kullanmanız gerektiğini yazdı

Hangi takviyeleri ne zaman, nasıl kullanmalıyız?

Oynadığı hayati role rağmen B12 insan vücudunun kendi kendine üretebildiği bir vitamin değildir. Tamamen dışarıdan, beslenme ile alınır. Ağırlıklı olarak hayvansal ürünler olan et, tavuk, süt ürünleri ve balıkta bulunur. Özellikle bitkisel bazlı beslenen veya çeşitli nedenlerle B12 emilimi bozulan kişilerde B12 vitamin eksikliği görülür. Kendini fiziksel ve zihinsel yorgunluk, unutkanlık, cilt solgunluğu, sindirim problemleri gibi semptomlarla gösterebilir.

B12’nin sabah saatlerinde alınması önerilir. Özellikle aç karnına almak ve eğer hap formunda ise büyük bir bardak su ile tüketmek emilimini yükseltir.

Ancak; C vitamini B12’nin vücuttaki emilimini azaltabilir. Bu nedenle beraber alınması önerilmez. Eğer C vitamini de takviye olarak alınıyor ise, B12’nin alımından iki-üç saat sonra alınması önerilir.

Et, yumurta, peynir, sakatat, avokado, besin mayası ve spirulinada bol miktarda bulunur. Eksikliğinde saç dökülmesi, cilt kuruluğu, zayıf tırnaklar ve sindirim problemleri görülür. Tüm B vitaminleri gibi Biotin , uyku üzerinde negatif bir etki bırakmaması için sabah uyandıktan sonra, büyük bir bardak su ile alınabilir. 


Yaklaşık 1 milyar insanda eksikliği görülen D Vitamini; bağışıklık, kas, kemik ve hücresel sağlığın korunmasında hayati rol oynar. Birçok gıdanın içerisinde bulunsa da sadece beslenme ve sağlıklı seviyelerde güneş maruziyeti ile karşılanması mümkün olmayan yüksek optimal seviyelerinden dolayı, birçok kişide düşük seviyelerde görülür. Bu nedenle çoğu uzman her gün kullanım talimatlarına uygun şekilde D Vitamini takviyesi alınmasını önerir.

Gece uyumadan hemen önce alınan D Vitamini’nin uyku kalitesini bozduğu görülmüştür. Bu nedenle sabah alınması önerilir.

D Vitamini’ni alırken hiç su içmemek gerekir. Diğer yağda çözünen vitaminler olan A, E ve K vitaminleri, D Vitamini’nin bedendeki emilimini yükseltir. Bu nedenle beraber alınması veya birlikte bulundukları multi-vitaminlerin, örneğin D3K2 formunun kullanılması önerilir. K ile D Vitamini’nin birlikteliği kemiklerdeki mineral yoğunluğunun artmasına da yardımcı olur.


Dünyadaki en yaygın ve en sık görülen besin eksikliğidir. Bu oran erkeklerden en az iki kat daha fazla günlük demir ihtiyacı olan kadınlarda daha yükseklere çıkar.

Tercihen sabahları aç karnına veya yemek yemeden bir saat önce alınmalıdır. Ayrıca C Vitamini içeren bir besin ile beraber alınması emilimini artırdığı için C Vitamini takviyesi ile iyi bir eşleşme oluşturur.

Ancak, kahve gibi kafein içeren içecekler ile kalsiyum içeren süt ve süt ürünleri demir emilimini düşürür. Bu nedenle kalsiyum takviyesi ile demir takviyesinin de beraber alınmaması gerekir.

Deri, kas, kemik, eklem ve tendonlarda bulunan bir tür protein olan kolajen üretimi; yaş, çevresel faktörler, beslenme gibi çeşitli nedenlerden dolayı zamanla azalabilir. Kendini en çok cilt, saç ve tırnak sağlığının kötüleşmesi ile gösteren kolajen eksikliği, ancak ağız yoluyla alınan takviyelerle desteklenebilir.

Yapılan araştırmalar, uyumadan önce alınan kolajen takviyesinin gece hücre yenilenme esnasında maksimum etki yarattığını göstermiştir.

Bedendeki kolajen yakımı ince bağırsaklarda gerçekleştiği için aç veya tok karna alınması emilimini etkilemez. C Vitamini içeren bir besin veya halihazırda C Vitamini ile karışmış bir formda tüketilmesi, emilimi ve faaliyeti olumlu etkiler.


İyi huylu bakterilerden oluşan probiyotikler; yanlış beslenme, antibiyotik kullanımı gibi çeşitli nedenlerden ötürü emilim bozuklukları ile dengesini yitirmiş, kötü bakteri sayısı artış göstermiş bağırsak mikrobiyotasını yeniden dengeler. Birçok fermente gıdanın içerisinde doğal olarak bulunan probiyotikler, takviye olarak da alınabilir.

Probiyotikleri almanın en iyi zamanı yemekten biraz önce veya yemeğe oturulduğu andır. Bu zaman aralığı mide asidinin en düşük seyrettiği zaman olmakla beraber tüketilecek her besinin iyi bakteriler ile temas ederek sindirilmesini sağlar. Eğer iki doz alınıyor ise birisini sabah, diğerini akşam yemeklerden önce almak önerilir.


Önceki ve Sonraki
Haberler
istanbul psikolog psikolog