İYİ HİSSET - BESLENME

Sindirim sistemine iyi gelen 10 besin

Sindirim bozuklukları, bazı insanlarda şişkinlik, gaz, kabızlık, kusma, ishal ve mide bulantısı gibi çeşitli semptomlara yol açabilir. Bazı yiyecekler ise sindirim sürecinin farklı aşamalarında destekleyici özelliğe sahip olabilir. Örneğin, bazı gıdalar midede sindirime yardımcı olurken, diğerleri bağırsakları destekler... Lif ise,  sindirim sağlığı için bağırsakların çalışması için oldukça önemlidir. Lifli gıda tüketimine alışkın olmayan kişiler elma, yulaf ezmesi ve muz gibi çözünür liflerden tüketerek sindirim sistemlerine destek verebilirler. Diyetisyen Esra Akar, sindirimi kolaylaştıran besinleri yazdı

Sindirim sistemine iyi gelen 10 besin

Elma, lif bakımından yüksek olduğundan, sindirim sürecini oldukça kolaylaştırır. Düzenli elma tüketmek, düzenli bağırsak hareketlerini destekler ve ishal, kabızlık, irritabl bağırsak sendromu (IBS) ve diğer mide rahatsızlıklarının önlenmesine yardımcı olur. Elmadaki bir lif türü olan pektin, prebiyotik işlevine sahiptir yani bağırsaktaki iyi bakterileri besler. Besinlerde iki tür lif bulunur: Çözünür lif, tokluk hissini artırır, çözünmeyen lif ise kabızlığı önler. Elmada ne güzel ki bu iki lif çeşidi de bulunur. Ancak unutulmamalıdır ki, liflerden yeterince yararlanmak için elmayı kabuğuyla yemek şart.

Rezene tohumlarının antispazmodik ve gaz giderici özellikleri, irritabl bağırsak sendromu (IBS) ve reflü hastalığının yol açtığı mide ekşimesi ve şişkinliğin tedavisi için özellikle faydalıdır. Rezene aynı zamanda A vitamini, B grubu vitaminleri, C ve D vitaminlerine ek olarak potasyum, çinko, manganez, demir, lif ve kalsiyum gibi mineralleri içerirken, yüksek diyet lifi içeriği sayesinde de bağırsak hareketinin düzenlenmesine yardımcı olur. Rezene çayı, kabızlığın önlenmesinde olduğu kadar kabızlığın tedavisinde de sıklıkla kullanılmaktadır. Akşam yemeklerinden sonra sıcacık battaniyenin altında tüketebileceğiniz harika bir çay önerisi diyebiliriz…

Chia tohumunun yüzde 40’ını lifler oluşturur. Bağırsaktaki yararlı bakterileri besler, kabızlığı önler ve sindirimi kolaylaştırır. Chia tohumu midede jelatin ile benzer bir madde oluşturarak bağırsaktaki probiyotiklerin büyümesine ve kabızlığın önlenmesine yardımcı olur. Ancak chia tohumu gibi yüksek lifli gıdaları tüketirken bol miktarda su içilmelidir ki işlevini doğru yerine getirebilsin.


Pancar, sindirim sistemini düzenleyen zengin bir lif kaynağıdır. Kanın temizlenmesi ve karaciğerin zehirlerden korunmasına katkı sağladığı için detoks olarak kullanılabilir. Aynı zamanda iltihap önleyici ve azaltıcı etkiye sahiptir. Böylelikle hem sindirime destek olur, hem de sindirim sonrasında organların sağlığı için de oldukça olumlu katkılar sağlar.

Yapılan araştırmalarda, zencefilin hazımsızlığa ve mide şişkinliklerine yüzde 40 oranında yardımcı olduğu ortaya çıkmıştır. Zencefil, bağırsaklardaki düz kasları rahatlatıp yiyeceklerin bağırsaklar boyunca hareket etmesini sağlayarak kabızlığı önler. Aynı zamanda bağışıklığın güçlenmesi için de vücudunuza destek verir.

Papaya; sindirimi kolaylaştıran, hazımsızlık, şişkinlik, gaz, mide ekşimesi ve ülser gibi sindirim problemlerinin giderilmesine ve önlenmesine yardımcı, vücuttaki lipidlerin parçalanmasında rol alan bir meyvedir. Zengin lif içeriği sayesinde düzenli olarak tüketildiğinde kabızlık ve kronik ishale yardımcı olabilir.  


Kemik suyu hayvanların bağ dokuları ve kemiklerinin kaynatılması ile elde edilir. Kemik suyundaki jelatin; glutamin ve glisin amino asitlerinden meydana gelir. Kemik suyundaki bu aminolar sindirim sisteminde bulunan sıvıya bağlanır ve besinlerin geçişini kolaylaştırır.  

İnflamatuar bağırsak rahatsızlığı ve gıda intoleransı gibi sindirim rahatsızlıklarında çoğunlukla bağırsaklarda iltihaplanmaya rastlanır. Somon, vücuttaki enflamasyonu azaltmaya yardımcı olan çok iyi bir omega-3 yağ asitleri kaynağıdır. Omega 3 yağ asitleri vücuttaki iltihabı azaltmayı sağlayarak, sindirimi iyileştirmeye katkı sağlar.

Kimyon; içerdiği magnezyum, sodyum ve uçucu yağlar sayesinde sindirimi kolaylaştırıcı bir etkiye sahiptir. Bir miktar sıcak suya eklenerek tüketilen kimyon, mide ağrılarının giderilmesine yardımcı olur. Kimyon aynı zamanda şişkinlik de dahil olmak üzere birçok gastrointestinal bozuklukların tedavisini destekler. İyi bir gaz giderici olarak, gaz problemlerinin iyileşmesine katkıda bulunur. Özellikle kırmızı et ile beraber tükettiğinizde kırmızı eti çok daha kolay sindirdiğinizi fark edeceksiniz.


Tatlı patates, isminden dolayı tatlı bir patates olarak kabul edilse de, yüksek lif içeriği sayesinde sindirim sisteminde şekerin hızlı emilimini azaltarak kan şekerini düşürmeye yardımcı olur. 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, daha fazla diyet lifi tüketen kişilerin tip 2 diyabet olma riskinin çok daha düşük olduğu belirtilmiştir. Yani aslında lif oranı yüksek tatlı patatesler, günlük olarak belirli miktarlarda tüketilirse, tip 2 diyabet insidansını azaltmaya da yardımcı olabilirler.

Önceki ve Sonraki
Haberler
istanbul psikolog psikolog