Ne Zaman Başlamalı?
1. sınıfa başlarken çocuğun “okul olgunluğu” olup olmadığını değerlendirmek gibi, kreşe başlayacağı zaman da bazı faktörleri incelemeliyiz. Elbette çocuk bazı becerileri kreşe gittikçe edinecek ve geliştirecek. Ancak, asgari bir olgunluk elde etmeden kendini o ortamda bulduğunda gelişim değil, gerileme dahi söz konusu olabilir. O halde bu konulara dikkat:
3 yaş sınırı: 0-3 yaşın gelişim açısından kritik bir dönem olduğunu hep söylüyoruz. İlk 3 yıl çocuğun olabildiğince anne, baba ve diğer bakımını üstlenenlerle bir arada olması gerekiyor. Ancak daha kısa süreli oyun grupları, atölye çalışmaları gibi aktivitelere katılabilirler.
Tuvalet eğitimi: Hem çocuğunuzun sıkıntı yaşayıp olumsuz duygular hissetmemesi için, hem de bu yeni ortama daha kolay adapte olabilmesi için tuvalet eğitimini tamamlamış olması daha uygun olacaktır. Oyun sırasında altına kaçırmak gibi istisnai durumlar elbette olabilir ama genel olarak tuvaletinin geldiğini fark edip, bunu ifade edebilmesi yeterli bir kriter.
Sosyal ilişkiler: Çocuğun ailesinden başka insanların olduğu yoğun bir sosyal ortama ilk girişi olacak. Bu yüzden, kendini nasıl ifade ettiği, nasıl ilişki kurduğu ve bu ilişkilerin içinde nasıl hissettiği önemli. Kreş öncesinde, yaşıtlarıyla oyun oynama ve oyun içinde duygularını ifade etme becerilerini, paylaşma ve sırasını bekleme gibi konulardaki yaklaşımını iyi gözlemlemek gerekiyor.
İnce ve kaba motor beceriler: Yürümek, zıplamak, koşmak gibi büyük kasların kullanıldığı kaba motor dediğimiz beceriler ve daha çok ellerin, parmakların kullanıldığı, yemek, içmek, nesneleri tutup kullanabilmek gibi ince motor beceriler gözden geçirilmeli. Çocuğun bunları yaşının gerektirdiği ölçüde yapabildiğinden emin olunmalı.
Hangi Kreş?
Kreşler, okul öncesi eğitimin yuvasıdır diyebiliriz. Kreş seçerken aile olarak bakış açınıza göre bazı özel tercihleriniz olabilir. Ancak bazı temel şartları ne olursa olsun atlamamak gerekiyor. İşte bazı kritik noktalar:
-Seçtiğiniz kreşin eve olan mesafesi ne çok uzak, ne de evin hemen yanı gibi aşırı bir yakınlıkta olmamalı. Güvenli bağlanmada esas aldığımız ölçü gibi, çocuk annenin belirli bir uzaklıkta, ama ihtiyaç duyduğunda hemen yanında olabilecek bir mesafede olduğunu bilmeli.
-Eğitim içeriği dengeli olmalı. Çocuğu erkenden gereksiz bir akademik yükle baş başa bırakan model yerine, oyun ve iletişim ağırlıklı bir programı öneririm. Ancak 5-6 yaş gruplarında okula hazırlık olarak temel bilgilerin verilmeye başlandığı bir eğitim olabilir.
-Son olarak, kreşin öğretmen kadrosunu gözden geçirmelisiniz. Sadece çocuklara göz kulak olması için yanında bulunan kişiler yeterli değil, aynı zamanda pedagojik açıdan doğru bir şekilde yaklaşmayı bilen kişiler olmalı. Unutmayın, oradaki öğretmenler çocuğun edindiği “anne” kavramının devamını oluşturacak.