Çocuklar, istedikleri her şeyi hayal etmekte özgürdürler ve kendi oyun yapılarını oluşturabilirler. Yaratıcı, rol yapma, hayali, dış mekan, duyusal, yapıcı ve sembolik oyun dahil olmak üzere çeşitli açık uçlu oyun türleri vardır.
Rol yapma oyunu: Rol yapma oyunu; çocukların farklı senaryoları canlandırması ve dünyadayken tanık oldukları şeyleri rol yaparak oynamasıyla ortaya çıkar. Bu senaryolar ‘rol yapma’ olsa da, gerçek hayattaki deneyimlerden yararlanma eğilimindedirler.
Bazı rol yapma oyunları şunları içerir:
Yaratıcı oyun: Yaratıcı oyun, rol yapma oyununu da içerir ancak çocuğun hayal gücüne ve yaratıcılığına dayanır. İki başlı bir canavar, tek boynuzlu bir at, kanguru gibi zıplayan bir köpek gibi olabilirsiniz. Başka bir deyişle hayali oyun, rol yapmayı içerirken aynı zamanda tamamen kurgulanmış senaryoları ve bizim dünyamızda olmayacak karakterleri de bünyesinde barındırır. Yaratıcı oyunun bir örneği, küçük çocuğunuzun düzenlediği bir çay partisi olabilir, ancak hepsi birbirleriyle konuşan ve birlikte çay içen dost canlısı bir ejderhayı, bir fili ve birkaç peluş hayvan arkadaşını davet edebilir.
Sembolik oyun: Sembolik oyun, çocuğun ‘nesneleri başka bir şeyi sembolize etmek için kullandığı’ başka bir açık uçlu oyun türüdür. Örneğin televizyonun kumandasını cep telefonu, bir sepeti şapka, boş bir karton kutuyu araba, tekne olarak kullanabilirler. Sembolik oyunun hem rol yapma, hem de yaratıcı ve diğer birçok açık uçlu oyun türünde kullanıldığını göreceksiniz.
Çocukların nesneleri, başka şeyleri temsil etmek için (sembolik oyun) 12 ay gibi erken bir zamanda kullanmaya başlarlar. Ancak, çocukların doğal olarak oyun oynamaya başlamaları 18’inci aya denk gelir. Doğal olarak gördüklerini taklit etmek isterler ve ebeveynlerinin veya bakıcılarının kullandığını gördükleri ögelerle (örneğin uzaktan kumanda) ilgilenirler. Yaratıcı ve hayal ürünü oyunları, okul öncesi dönemde zirveye ulaşır. Çocuklar olgunlaştıkça, hayali oyunların karmaşıklığı da artar ve somut nesneler olmadan da gerçekleşebilir. Örneğin, okul öncesi yıllarda (4 ila 5 yaş arası), çocuklar sosyo-dramatik oyunlara katılmaya ve kendi temalarını ve hikayelerini yaratmaya başlarlar, bu da hayali oyunun bir parçası olarak hizmet eder, somut nesnelere olan ihtiyaçlarını azaltır. Örneğin bir grup çocuk bir şatoda yaşıyormuş gibi davranarak birbirlerine şövalye, at, prens, prenses gibi roller atayabilirler. Hayal gücüne dayalı ve hayali oyunların bu aşaması çocukluğa, 7 veya 8 yaşına, hatta yetişkinliğe kadar sürebilir. Son araştırmalar, hayal gücünün ve oyun oynamanın yetişkinlerin bilişsel becerilerini, yaratıcılığını ve çalışma alanındaki yenilikçi özelliklerini geliştirmelerine yardımcı olabileceğini gösterdi. Dolayısıyla hayali oyun, insanların yetişkinlik boyunca büyümesine yardımcı olacak fırsatlara sahiptir.
Oyun, gelişimin ilk beş yılında kritik olan beyindeki sinir bağlantılarının artmasına yardımcı olur. Ayrıca sembolik, yaratıcı ve hayali oyunların özellikle çeşitli faydaları vardır; bunlar genel biliş ve davranışın iyileştirilmesine yardımcı olur. Sembolik, yaratıcı ve hayali oyunun temel faydaları şöyle sıralanabilir:
Küçük çocuğunuzun hayal gücünün serbest kalmasına izin vermek ile oyununa rehberlik etmek arasındaki çizgide ilerlerken; rol yapma, yaratıcı ve sembolik oyunları teşvik edebilecek yollar şöyle sıralanabilir:
Çocuğunuz 3 yaşına geldiğinde hayal ürünü veya yaratıcı oyunlara ilgi göstermiyorsa bunu çocuk doktorunuza bildirmelisiniz; potansiyel olarak otizm belirtisi veya nörolojik farklılığın göstergesi olabilir. 2019'da yapılan bir araştırmada, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların yaratıcı ve taklit oyunlara katılmama eğiliminin daha yüksek olduğu bulundu.
Çocuklar farklı oranlarda geliştiklerinden, erken göstergeleri bir miktar ihtiyatla değerlendirmek ve sonuçlara varmadan önce çocuk doktorları, psikologlar ve diğer uzmanlarla birlikte zaman içinde bilgi toplamak her zaman önemlidir. Dahası, eğer çocuğunuz bu spektrumda yer alıyorsa, otizmli çocukların taklit oyun oynamayı (ya da taklit oyunun özelliklerini taklit etmeyi) öğrenmelerine yardımcı olacak stratejiler bulunmalıdır.
Yaratıcı, sembolik ve hayali oyunlar; çok sayıda bilişsel, sosyal ve duygusal beceriyi geliştirdiğinden, çocuk gelişimi için önemlidir. Onları teşvik etmenin en iyi yolu çeşitli oyun fırsatları sunmaktır. İçinizdeki çocuğa dokunmak için zaman ayırın ve çocuğunuzun liderliğini takip etmenin ve onun hayal ürünü dünyasıyla ilgilenmenin tadını çıkarın. Çocuğunuzun oyun alışkanlıkları veya genel gelişimi konusunda endişeleriniz varsa bir uzman ile iletişime geçmekten çekinmeyin.